Kadooğlu: Irak’taki kapasite artışı buğday unu ihracatında risk yaratıyor

Güneydoğu Anadolu Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Celal Kadooğlu, Irak’taki yerel üretim artışının Türkiye’nin buğday unu ihracatını zorladığını belirtti.

Eylül 18, 2025 - 15:07
 0   34.7bin
Kadooğlu: Irak’taki kapasite artışı buğday unu ihracatında risk yaratıyor

Türkiye’nin buğday unu ihracatı, son 12 yıldır sürdürdüğü dünya liderliğini korurken, 2025 yılı sektörde ciddi sınavlara sahne oldu. Birlik Başkanı Celal Kadooğlu, yılın ilk 8 ayında ihracat miktarının yüzde 35 düşerek 1,5 milyon tona gerilediğini, gelirlerin ise yüzde 33,7 azalarak 575,5 milyon dolara indiğini açıkladı.

Kadooğlu, düşüşün en önemli nedenini Irak’ta yerli buğday ve un üretiminin sübvansiyonlarla desteklenmesi, ithalat düzenlemelerinin sıkılaşması ve gümrük gecikmeleri olarak sıraladı. “Irak’taki fabrikaların kapasite artırma yatırımları, pazar kaybı riskimizi daha da yükseltiyor” dedi.

Suriye’de ihracatın artış gösterdiğini ancak düşük fiyatlar nedeniyle kârlılığın sınırlı kaldığını vurgulayan Kadooğlu, sektörün yeniden ivme kazanabilmesi için üretim maliyetlerinin kontrol altına alınması, yeni pazar arayışlarının hızlanması ve Irak ile siyasi-ticari ilişkilerin güçlendirilmesinin önemine dikkat çekti.


Ayçiçek yağı ihracatında Güneydoğu Anadolu farkı

Ayçiçek yağı ihracatında Türkiye’nin güçlü tedarikçisi olduklarını vurgulayan Kadooğlu, “Orta Doğu ve Afrika başta olmak üzere kurduğumuz bağlantılar sayesinde siparişlerimiz artıyor. Bu yıl küresel arz daralması ve Ukrayna-Rusya stoklarının tükenme noktasına gelmesi nedeniyle ihracat birim fiyatlarımız yüzde 23 yükseldi. Böylece Türkiye’nin ayçiçek yağı ihracat gelirleri yüzde 17,3 artış gösterdi” dedi.

Kuraklık endişelerinin fiyatları önümüzdeki dönemde yüksek tutabileceğini belirten Kadooğlu, ayçiçeği tohumu ithalatında gümrük vergisi oranlarının güncellenmesinin sektörün öngörülebilirliği açısından kritik olduğunu söyledi.


Bölge ihracatının önemi

Güneydoğu Anadolu’nun 8 aylık dönemde 400 milyon dolarlık performansla Türkiye’nin toplam 700 milyon doları aşan ayçiçek yağı ihracatının yüzde 56,5’ini gerçekleştirdiğini hatırlatan Kadooğlu, “Bölgemizin stratejik önemi bir kez daha ortaya çıktı. Üretim verimliliğini artıracak politikalar ve zamanında alınan kamu tedbirleriyle dış pazarlardaki rekabet avantajımızı korumayı sürdüreceğiz” diye konuştu.

Tepkiniz Nedir?

Beğen Beğen 0
Beğenmedim Beğenmedim 0
Sevgi Sevgi 0
Komik Komik 0
Kızgın Kızgın 0
Üzgün Üzgün 0
Vay Canına Vay Canına 0